((odp)) Procès de pau al Pais Basc 2011 (1a part).

23 01 2011

Programa odp103:  Primer monogràfic dedicat al nou escenari del procés de pau i la resolució del conflicte armat al Pais Basc, marcat per l’alto el foc d’ETA de gener de 2011. Ens hi aproximem amb la lectura de “La búsqueda del acuerdo resolutivo” (“ETA. 1958-2008. Medio siglo de historia”), amb l’alto el foc d’ETA del març de 2006, trencat el 2007, com a referència per entendre millor l’actual procés.

Llengua: CATALÀ. Lectures, CASTELLÀ.

Informació i enllaços de les lectures que compartim al programa:

> Diagonal (“diari quinzenal d’actualitat crítica”, nº 138, 2010):

Entrevista a Paul Ríos, coordinador general de Lokarri, Red Ciudadana por el Acuerdo y la Consulta.

Article sobre la Plataforma de Madrid por una Solución Dialogada y Democrática del Conflicto Vasco (manifest a Indymedia Madrid). Per cert que en la presentació de la plataforma, el 19 de novembre de 2010, també es va presentar el libre “La maza y la cantera. Juventud vasca, represión y solidaridad”, escrit per l’advocat Julen Arzuaga. En el segon monogràfic d’Ones de pau sobre el “procès de pau” potser llegim algun fragment d’aquest llibre i presentem les iniciatives que des de Catalunya recolzen aquest procés de resolució del “conflicte Basc”.

> “ETA. 1958-2008. Medio siglo de historia”, escrit pel militant abertzale Iker Casanova (editorial Txalaparta, 2007). Al programa llegim el capítol IV de la sisena (i última) part del llibre.

> Gara (suplement especial del 23-9-2007): “2005-2007. Proceso de negociación en busca de un acuerdo político resolutivo”.

> Grupo Internacional de Contacto (GIC). Ha promogut la Declaració de Bruseles i té el  “mandato específico de promover, facilitar y posibilitar la legalización de la Ezker Abertzalea”. També  “alentar, facilitar y posibilitar el diálogo (…) y la negociación multipartita (…) sujeta a los Principios Mitchell.

L’article “La aplicación vasca de los Principios Mitchell” (Paco Letamendia, diari Deia -Bizkaia-), resumeix els cinc compromisos que, segons els “Mitchell Principles”, han de complir els partit polítics durant la resolució del conflicte armat:

a- Los medios democráticos y exclusivamente pacíficos para resolver los problemas políticos.

b- El total desarme de todas las organizaciones paramilitares.

c- Tal desarme debía ser verificable por una Comisión Independiente.

d- Renunciar, y oponerse a todo intento de usar la fuerza, o amenazar con usarla, a fin de influir en el curso de las negociaciones de todos los partidos.

e- Recurrir a medios democráticos y exclusivamente pacíficos para intentar modificar cualquier aspecto de lo discutido en las negociaciones de todos los partidos.

I afegim l’enllaç del “Quadern de construcció de pau”, “El proceso de paz en el País Vasco” (setembre, 2010), esctir per Vicenç Fisas, director de l’Escola de Cultura de Pau (Universitat Autònoma de Barcelona). L’informe resumeix així “les etapes del darrer procés de pau”:

Julio 1997 a agosto de 1998: La influencia irlandesa.

Septiembre 1998 a noviembre 1999: Tregua frustrada.

Diciembre 1999 a diciembre 2001: Vuelta a la violencia y a las contradicciones.

Enero 2002 a mayo 2003: Primeros encuentros y búsqueda de nuevos escenarios.

Junio 2003 a marzo 2006: Cambio de Gobierno y fase de prenegociación

Marzo a diciembre 2006: Alto al fuego permanente de ETA, negociación y búsqueda de consensos amplios.

A partir de enero 2007: Ruptura del alto al fuego por parte ETA. Período de reflexión y de replanteamientos generales.

. . .

Anuncios

Acciones

Information




A %d blogueros les gusta esto: